Startdag van Jeugd Rode Kruis

Een nieuw werkjaar vol nieuwe energie met aan de start één onvergetelijke dag: onze nationale Startdag voor alle jeudige vrijwilligers die zich inzetten voor Rode Kruis-Vlaanderen.  - Schrijf je nu in via startdag.rodekruis.be

Startdag dat is...

De Startdag, dat is 24 uur vol plezier, workshops, onverwachte ontmoetingen en meer. Je ontdekt het nieuwe jaarthema (van Jeugd Rode Kruis), volgt workshops op jouw maat en ontmoet meer dan honderd toffe vrijwilligers van over heel Vlaanderen. 

Voor wie?

  • Voor alle Rode Kruis-vrijwilligers van maximum 35 jaar oud
  • Voor alle vrijwilligers van Jeugd Rode Kruis en WOW Kampen (geen maximum leeftijd)

Een niet-te-missen kans om andere jonge Rode Kruisvrijwilligers te ontmoeten en kennis en ideeën op te doen. 

 

Prijs & inschrijven

Inschrijven

Inschrijven kan via de QR-code op je uitnodiging of via startdag.rodekruis.be

Schrijf je in vóór 20 augustus.

Werd je nog maar net vrijwilliger en is je vrijwilligersmailadres nog niet actief? Geen probleem! De afdelingsverantwoordelijke kan meerdere personen inschrijven. Daarnaast is het ook mogelijk om met een persoonlijk mailadres in te schrijven. 

Formules

FORMULE INBEGREPEN PRIJS
Dagticket (standaard) startactiviteit + lunch + middagmarkt + 2 workshops + 4-uurtje Gratis! 
Avondprogramma + overnachting (optioneel) (zie dagticket) + avondmaal + kampvuur + fuif + vrijblijvend avondspel + overnachting + ontbijt €31*
Aankomst op vrijdag (optioneel) aankomst op vrijdag vanaf 20u -> overnachting + ontbijt op zaterdag + €15*

Aan jou de keuze! 

Je kiest zelf of je enkel overdag of ook voor het avondprogramma komt. 

Kan je er zaterdagochtend niet zo vroeg geraken? Boek dan een supplement voor een aankomst op vrijdag vanaf 20u. Je kan dit ook combineren met een dagticket (dus wanneer je niet blijft op zaterdagavond). Vrijdagavond openen we de bar maar is er verder geen programmatie voorzien. 

Betaling

Betalen hoeft nog niet. Na afloop ontvang je een factuur.

*Met toestemming van de voorzitter komt de factuur op naam van de afdeling. Vraag dit op voorhand na, zodat je dit kan aanvinken in het inschrijfformulier. Ben je gemeenschapsvrijwilliger en dus geregistreerd onder de entiteit 'Hoofdzetel' dan contacteer je hiervoor de Hoofdzetel (jeugdrodekruis@rodekruis.be)

Betaalde je Jeugd Rode Kruis-afdeling de jaarlijkse bijdrage van €30? Dan trekken we dat automatisch af!

Annuleren

Ben je ingeschreven maar kan je toch niet meer komen? Breng ons dan zo snel mogelijk op de hoogte! 

Kosteloos annuleren kan tot 8 dagen voor de Startdag. Bij annulatie tussen 8 dagen voor de startdag en de dag zelf kunnen we enkel een terugbetaling voorzien mits voorleggen van een ongeschiktheidsattest (ziektebriefje) van de dokter.

Programma

 

 

vrijdag 5 september (optioneel)

  • vanaf 20u: aankomst voor vroege vogels (mits supplement)
  • rustige baravond en overnachting
  • ontbijt op zaterdag inbegrepen

zaterdag 6 september

  • 9:00 - 10:00: onthaal (aanmelden per provincie, koffie & thee) + uitleg dagverloop
  • 10:00 - 12:00: startactiviteit (groepsspel of rustige activiteit)
  • 12:00 - 12:10: bekendmaking jaarthema + uitleg lunch en middagmarkt
  • 12:10 - 14:00: broodjeslunch en middagmarkt (JRKshop, infostanden, bar,...)
  • 14:00 - 16:00: workshop 1
  • 16:00 - 16:30: 4-uurtje
  • 16:30 - 18:30: workshop 2
  • 18:30 - 19:00: groepsfoto's en afsluiter
  • 19:00 - 02:00: avondprogramma met eten, kampvuur en fuif (optioneel) 

zondag 7 september (optioneel) 

  • 8u30: ontbijt
  • 10u00: slotmoment + einde

Workshops

Tijdens de Startdag staat vorming en uitwisseling centraal. Je kunt bij inschrijving kiezen uit een breed aanbod aan workshops. Van speels tot serieus, van actief tot chill: er is voor ieder wat wils. Een unieke kans om extra kennis op te doen die je mee kan nemen naar je eigen werking. 

Je schrijft je in voor twee workshops: één voor het 4-uurtje en één daarna. De plaatsen per workshop zijn beperkt, schrijf je dus snel in als je zeker wil zijn dat er nog plaats is bij jouw favoriete workshops want vol = vol.

 

Opgelet: Schrijf jij je in met een hele groep? Schrijf je dan in op verschillende workshops. We laten maximum 4 personen van dezelfde afdeling toe per workshop. Zo kunnen we de kans op uitwisseling en het verspreiden van nieuwe kennis garanderen.

Wens je uitgebreide info van een workshop? (wat te verwachten, voor wie is dit een aanrader,...) bekijk dan dit overzicht

Praktische info

Datum

De volgende nationale Startdag gaat door op zaterdag 6 september 2025. Je kan dit uitbreiden naar vrijdag 5 en zondag 7 september: zie formules. 

De nationale Startdag wordt jaarlijks georganiseerd door Rode Kruis-Vlaanderen op een zaterdag eind augustus of begin september. Voor 2026 kan je alvast de volgende datum vrijhouden: zaterdag 29 augustus 2026. De Startdag gaat elk jaar door in een andere provincie. 

Locatie

Startdag 2025 vindt plaats in Jeugdverblijf Zozimus in Bekkevoort (Vlaams-Brabant).

Adres: Witteweg 30, 3460 Bekkevoort

Vervoer & parking

We moedigen iedereen aan om zoveel mogelijk met het openbaar vervoer te komen. 

Trein: we voorzien een pendeldienst* vanaf station Aarschot

Bus: bushalte 'Bekkevoort sportpark De Heide' bevindt zich op 15 min. wandelen van de locatie

Fiets: Je kan je fiets veilig parkeren op het terrein.

Auto: Er zijn parkeerplaatsen op de locatie maar vol = vol. Geen plek meer? Dan kan je je bagage alvast droppen en een parkeerplaats in de buurt zoeken. 

Slaaplaats

  • in een slaapzaal (grote zalen)
  • in je eigen tent op het kampeerterrein (voor wie meer privacy wil)

Kies je bij je inschrijving voor een overnachting? Dan kan je aanduiden of je in een slaapzaal wil slapen of zelf een tent zal meenemen. Op de locatie dit jaar zijn enkel grote slaapzalen waar je met meer dan 10 personen ligt. Niets voor jou? Dan neem je best een tent mee om op de prachtige kampeerweide achter het gebouw te slapen. Sfeer gegarandeerd! 

Toegankelijkheid

We streven naar een Startdag waar iedereen zich welkom voelt.

Toegankelijkheid

  • De locatie is bereikbaar met het openbaar vervoer, in combinatie met onze pendeldienst.
  • Parkeerplaatsen voor personen met een beperking kunnen indien nodig voorbehouden worden
  • Het gebouw (ook de slaapkamers en het sanitair) is toegankelijk voor rolstoelgebruikers of mensen die moeilijk te been zijn. Het terrein is echter een heuvelachtig graslandschap.
  • Toiletten en wasplaatsen zijn genderneutraal 

Veilige omgeving

  • Er is een stille ruimte om tot rust te komen
  • Er is een vertrouwenspersoon (API) aanwezig die je altijd kan aanspreken
  • Er is een ervaren eerstehulpteam aanwezig 

Overnachting

  • Voor sommige deelnemers is het ver reizen, daarom voorzien we de mogelijkheid om te overnachten op de locatie. Dit kan op zaterdagavond maar ook op vrijdagavond.
  • Deelnemers kiezen zelf of ze in een slaapzaal of eigen tent slapen. Wie meer privacy wil kiest best voor de kampeerweide.  

Catering

  • Er is een gevarieerd aanbod dat rekening houdt met allergieën en dieetwensen. Geef dit zeker aan bij je inschrijving. 

Ondersteuning

  • De Startdag (inclusief workshops en lunch) wordt gratis voorzien.
  • Vrijwilligers kunnen met de afdelingsverantwoordelijke bespreken of deelnamekosten (voor de betalende supplementen zoals overnachting) door de afdeling betaald kunnen worden. 

Meewerken aan de Startdag?

Startdag-crew

Achter de organisatie van de Startdag zit samen met de stafmedewerkers, een groot team van enthousiaste JRK’ers: de Startdag-Crew. Iedereen is welkom bij de Startdag-Crew. Dit vraagt een engagement, klein of groot. Lees dus zeker verder als jij deel wil uitmaken van deze gezellige bende en jouw schouders mee onder een onvergetelijke startdageditie wil zetten!

In dit document vind je meer informatie over welke taken je kan opnemen, wat de verwachtingen zijn per taak en hoeveel tijd je hier ongeveer voor nodig hebt. 

De voorbereidende taken zijn gestart in februari, maar het is steeds mogelijk om nog aan te sluiten of je op te geven om tijdens de startdag te helpen. 

INSCHRIJVEN ALS MEDEWERKER

En de details?

Praktische info zoals een meeneemlijstje en het uur waarop je verwacht wordt volgt 1 week voor de Startdag, hou de mailbox waarmee je inschreef dus in de gaten! 

Nog vragen?